Trafik & Tålmodighed

Trafik & Tålmodighed

At komme fra A til B. 

Det er nem­mere sagt end gjort, når man bor i en indisk metropol med mindst 9 mil­lion­er ind­byg­gere og en mag­netisk tiltrækn­ingskraft på migrantar­be­jdere, som drøm­mer om et bedre liv i byen. 

Dårlig byplan­lægn­ing, elendigt asfal­tar­be­jde som jævn­ligt bliv­er øde­lagt af heftige reg­n­skyl og oversvøm­melser og ser­iøse plad­sprob­le­mer bety­der, at man er håbløst bagud med al infrastruktur. 

Der er godt nok nye metrolin­jer, vejud­videlser og diverse andre omlægninger i gang, men. 

Lige nu bidrager det dog kun til kaos­set i byen, som er en stor forhin­drings­bane. Fyldt med bygge­pladser indram­met af blå jern­plad­er, skilte med skif­tende omdirigeringer af trafikken og trafikpoli­ti­ets mere eller min­dre gen­nemtænk­te midler­tidi­ge omdirigeringer af trafikken. 

En chauf­før i Indi­en har brug for tre ting, sagde en chauf­før til mig forleden. 

Gode bremser.

Gode dæk.

Og en god por­tion held! 

Som dansker vil jeg også mene, at en god por­tion tålmodighed er en nød­vendighed, men det syntes han nok ikke var værd at nævne. 

For uden tålmodighed kom­mer man ingen veg­ne i Indien. 

(Og det gælder ikke kun i trafikken). 

Vejarbejder uden deadline

Ifølge min chauf­før, som jeg af gode grunde har RIGTIG god tid til at snakke med, bliv­er der aldrig meldt en slutda­to ud, når man beg­y­n­der på et nyt stort infra­struk­tur­pro­jekt i byen. 

Og hvis der gjorde, var der nok alligev­el ingen, der ville tro på det. 

Her er det ikke usæd­van­ligt, at et infra­struk­tur-byg­geri bliv­er stop­pet midt i det hele — eller få måned­er efter, at det er gået i gang. 

Måske kom­mer der nye poli­tikere til magten, som ikke synes, det er er en ligeså god idé, som deres forgængere. 

Måske slip­per pen­gene op. 

Måske er der nogen, der går konkurs eller bliv­er ramt af en korruptionssag. 

Måske var det sværere end for­ven­tet at lande en aftale med de berørte grundejere.

For mig, der er vok­set op i Dan­mark, hvor vejpro­jek­ter, er noget man plan­læg­ger ned i mind­ste detal­je og sender i alver­dens offentlige høringer, inden man stikker spaden i jor­den, virk­er det meste og ikke mindst det sid­ste helt skørt. 

Hvor­for sæt­ter man så store infra­struk­tur­pro­jek­ter i gang, inden man har en ordentlig plan og som min­i­mum har sikret sig ret­ten til al den jord, der skal bruges?

Tjaaah.

Det hænger så vidt jeg har forstået (Og der er meget at forstå i Indi­en! — så bær over med mig, hvis det ikke er hele fork­larin­gen) sam­men med, at ejen­dom­sret er et meget kom­pliceret anliggende i Indien. 

Der­for før­er den slags pro­jek­ter ofte til åre­lange ret­slige stridighed­er med grun­de­jere, og der­for find­es der adskil­lige små “stykker vej” i Chen­nai, som aldrig blevet forbundne. 

Vejnet­tet i Chen­nai er som et ufærdigt pusle­spil, og det lad­er ikke til, at det bliv­er lagt færdigt foreløbigt. 

Trafik & Tålmodighed

Selvom vi efter­hån­den har resigneret lige­som alle andre (Der skal tydeligvis meget mere til at få en inder til at fare i flint over sine med­trafikan­ter end en dansker), kan vi med vores altid tids-opti­merende og effek­tive skan­di­naviske mind­set, alligev­el ikke lade være med at lege med tanken engang imellem. 

I går sad vi ved poolen på taget af vores lej­ligheds­bygn­ing og kiggede udover byen. 

-Hvor langt er der egentlig er i fugle­flugtlin­je fra poolen til vores kon­tor? Spurgte min mands kol­le­ga, som også er vores nabo. 

Højst 15 kilo­me­ter, nåede de frem til. ( Alligev­el tager det dem en time til hal­van­den at nå frem hver dag)

- Jeg overve­jer alt­så stadig at anskaffe mig et drone­fly. Så kunne det lette her­fra og man kunne være fremme på under 10 min­ut­ter, sagde kol­le­gaen med et drøm­mende blik i søndagstrætte øjne. 

Lyder det skørt? 

Ja, måske, men det lad­er fak­tisk til, at det bliv­er en mulighed lige om lidt i nabostats­byen Ban­ga­lore, som utroligt nok kæm­per end­nu mere med trafik­forstop­pelse end Chennai. 

Her er der plan­er om at ind­sætte små pas­sager-drone­fly fra lufthav­nen til midtbyen. 

Det løs­er hverken prob­lemet for Indi­ens urbane befolkn­ing på sigt eller for os lige nu og her, så jeg prøver at få det bed­ste ud af de mange min­ut­ter, jeg tilbringer i tuc tuc tax­i­er eller vores Toy­ota hver dag. 

Og det er fak­tisk ikke så svært, for det er ekstremt under­hold­ende at bevæge sig igen­nem trafikken i Indien. 

Når vi kør­er stop-and-go igen­nem Chen­nai, kom­mer jeg for­bi alt mellem, him­mel og jord. 

Kæm­pe­store okser, der trækker rundt på ældgam­le vogne fyldt med ekso­tiske frugter. 

En flok troende klædt i far­vestrålende sari­er og kur­taer, som trækker rundt med et høj­taler­an­læg og en tem­pel­gud, som skal vis­es og luftes for fuld udblæsning. 

En gigan­tisk pap­mache-ele­fant, der er på vej til bryllup. 

En mand, der kom­mer trækkende med en palme i fuld størrelse. 

En ko, der står midt i et lyskryds og gnaver i et skumgum­mi sæde på en for­ladt tuc tuc, som har set bedre dage. 

Begrav­elsesop­tog med guld­vogne og gæster, som danser, spiller på tromme og drysser far­vestrålende krysan­te­mum­blom­ster ud i hele nabolaget. 

Tre ged­er, der sid­der pænt på hvert sit sæde i busskuret ved siden af et par smukke, sari-klædte kvinder. 

Mon de også skal med bussen? 

En flok men­nesker, der står midt på vejen i fuld gang med at bugsere en afdød per­son ind i bagagerum­met på en gam­mel Ford.

Kon­klu­sion:

Hvis du har plan­er om at besøge en indisk stor­by inden for den nærmeste fremtid, kan du godt pakke en stor por­tion tålmodighed med ned i kuf­fer­ten — og glemme alt om, hvor meget du tror, du kan nå rundt og se på en dag. 

Til gengæld kom­mer du garan­teret ikke til at kede dig!

Der er ualmindeligt mange forskellige typer trafikanter i Indien
 
 
 
 
 
Vis dette opslag på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Et opslag delt af Bet­ti­na Søn­der­skov Kjeldgaard (@verdenskvinde)