Frk. Kræsen levede af ostemadder. I dag er hun kendt madblogger
Tingene er ikke altid, som de ser ud.
Jeg var overbevist om, at kvinden bag bloggen Frk. Kræsen ligesom andre madbloggere begyndte at dele sine opskrifter i cyberspace på grund af sin passion for madlavning.
Men sådan var det ikke. Linn Grubbström var faktisk så ligeglad med at lave mad, at hun gerne nappede tre ostemadder og en portion müsli for tredje dag i træk, for at slippe for selv at lave mad.
Jeg var så heldig at få hele historien om svenske Linn Grubbströms atypiske vej ind i på den danske madblogger-scene, da jeg var i København i sidste uge.
Her afslørede hun, at nærmest aldrig havde læst en madopskrift, før hun etablerede bloggen Frk. Kræsen i 2011.
”Jeg kunne overhovedet ikke finde ud af at lave mad, og jeg levede virkeligt dårligt. Da madklubben på mit danske kollegium holdt sommerferie, kunne jeg se frem til to måneder på müsli og ostemadder,” forklarer Linn Grubbström, som i dag lever af at rådgive virksomheder som Coop om kommunikation og fødevarer.
Linn Grubbström var bekymret for sin almene sundhedstilstand, så hun besluttede sig for at lave et forsøg i sommerferien. Forsøget skulle tvinge hende til at spise mere varieret og til at lære at skrive dansk, og det skulle gøres i fuld offentligheden på bloggen Frk. Kræsen. Da madklubben på kollegiet vendte tilbage efter sommerferien havde Linn Grubbström til sin store overraskelse allerede fået en flok trofaste følgere på bloggen.
”Der var måske 50 daglige læsere, så det var til at overse, men de var virkelig søde, og de kom med en masse kommentarer. Det var sjovt, så jeg blev ved,” siger Linn Grubbström, som efter at have læst på journalisthøjskolen i Aarhus fik job i en kommunikations-afdeling.
Samtidig brugte hun det meste af sin fritid på at dokumentere sin madlavning og dyrke sin store interesse for fotografi på bloggen. I dag har hun lavet omkring 500 blogindlæg med opskrifter på alt fra vafler til hummus og kardemommekage for dummies.
”Min blog er en hyldest til det uperfekte. Man kan ikke finde opskrifter med 30 ingredienser, der tager fire timer at lave. Til gengæld kan alle være med.”
Hun havde ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at hun med sin begrænsede viden om mad skulle ende med at drive en virksomhed med kommunikation om fødevarer som omdrejningspunkt. Men i foråret sidste år fik hun mulighed for at være Danmarks repræsentant på en rejse rundt i det franske vinland med andre mad- og vinbloggere fra hele Europa.
”Jeg var den eneste, som havde et job ved siden af. Alle andre var selvstændige og levede af at løse kommunikationsopgaver inden for deres område og af deres blogs. Jeg sugede til mig og fik alt at vide om deres virksomheder. De fortalte mig ærligt om deres ups and downs og jeg følte, at jeg fik et realistisk billede af, hvad der ventede mig, hvis jeg gjorde det samme. Jeg havde længe tøvet med at springe ud i det, for jeg var i tvivl om alt. Var min idé god nok? Ville jeg kunne leve af det? Hvad ville mine forældre sige? Jeg gik og ventede på, at der skulle ske et eller andet konkret, før jeg tog skridtet, men jeg vidste ikke, hvad det var,” siger Linn Grubbström.
Da hun talte med en 23-årig belgier, som for fire år siden startede sin egen webshop med speciale i belgiske vine, blev hun overbevist om, at det var nu, hun skulle tage springet.
”Hans mor bønfaldt ham om, han ikke nok bare ville tage et 8–16 job dengang. I dag har han fem ansatte. Jeg tænkte; Hvis han kan, så kan jeg også,” siger Linn Grubbström.
Hun tog hjem og registrerede sin virksomhed, men beholdt sit andet arbejde, indtil hun havde sparet så mange penge op, at hun ville kunne klare sig et halvt år uden at tjene en krone.
”Jeg har regnet ud præcis, hvor mange penge jeg har brug for hver måned for at klare mig. Det er jeg nødt til at vide. Så god er jeg heller ikke til bare at kaste mig ud i ting,” siger hun med et forsigtigt smil.
Hun advarer andre imod at tro, at en blog alene er vejen til rigdom og succes.
”I dag fungerer bloggen som en marketingskanal for min fødevarekommunikationsvirksomhed. Jeg tjener ikke penge på den alene, men jeg bruger alligevel 15–20 timer om ugen på den. Det er min niche og min måde at adskille mig fra de tusindvis af andre pr- og kommunikationsfolk derude. Hvis jeg ikke havde haft den og mit eget radioprogram, var der aldrig nogen, der havde fået øje på mig, ” siger Linn Grubbström.
Tak for den fine artikel! Linns historie om pigen fra mad-novice til mad-ekspert er jo en fantastisk ramme for starten af egen virksomhed. Dejlig idé med en blog om kvinder, der kaster sig ud i det!
Kh, Marlene
‘Tak og ja, Marlene Hoffmann, historien om Linn siger noget om, hvad det kan ende med, når man kaster sig ud i et projekt, som er drevet af lysten til at fordybe sig i noget og at blive bedre til det. Det kan jeg kan jeg godt li 🙂