På jagt efter 100 kvinder med navnet Bibi
Her har flere af hendes iværksætter-bofæller opfordret hende til at springe ud som selvstændig på fuldtid, men indtil videre har hun det fint med, at være iværksætter på deltid.Det betyder blandt andet, at hun ikke behøver at tænke økonomi ind i sit personlige identitets-projekt, som handler om at portrættere 100 danske kvinder ved navn Bibi .”Når man hedder Anne, støder man hele tiden ind i andre personer med samme navn. Sådan er der ikke, når man hedder Bibi. Jeg var alene med mit navn, indtil jeg som 21-årig mødte en anden Bibi i en guldsmedeforretning. Det var en helt speciel oplevelse. Allerede dengang begyndte jeg at tænke på, om kvinder, der hedder Bibi har noget tilfælles,” siger Bibi Berge.
Et par år senere stødte hun på den næste Bibi, som udfordrede hendes opfattelse af, hvordan man skal være, for at hedde Bibi.
”Hun var så forskellig fra mig, at jeg tænkte; Det kan hun da ikke hedde. Jeg blev lidt desillusioneret, men nu har vi indtil videre mødt 25 Bibier og jeg har for længst forliget mig med tanken om, at man ikke behøver at se ud og være på en bestemt måde for at hedde Bibi,” siger Bibi Berge.
Formålet med bogen er at tegne et skævt og underholdende billede af tidens kvinder og piger igennem de 100 Bibi’er. Der findes ifølge Danmarks Statistik 565 personer ved navn Bibi i Danmark, og det tager tid at opspore kvinderne via Facebook og andre medier.
”Jeg tænker ikke over, hvor meget tid, jeg bruger på det, eller at jeg ikke tjener penge på det. Jeg gør det for min egen skyld, fordi jeg kan lide det. Andre har ikke pålagt mig en eneste af de ting, jeg foretager mig i det projekt. Jeg har altid haft sådan nogle små sideprojekter. De giver mig en enorm glæde, og det er et dejligt kreativt frirum at skabe for sig selv,” siger hun.
Bibi Berge har lært at være i en langvarig proces og at tage tingene, som de kommer, igennem projektet.
”Vi har ikke sat en deadline på projektet, men begynder at speede den lidt op nu, hvor vi samler mange Bibier af gangen til fotosessions i København og Aarhus. Det er fantastisk ikke at vide, hvem der kommer ind af døren næste gang, og hvordan de ser ud og er som mennesker. Nogen sparker døren ind, og siger; Hej, jeg er Bibi, mens andre er meget generte. Jeg forsøger at få deres personlighed frem i billederne og vi beder altid folk om, at tage det tøj på, som de føler sig bedst tilpas i,” siger Bibi Berge.
På den måde adskiller projektet sig meget fra hendes andre fotoopgaver, som primært er portrætfotografering til erhvervskunder.
”Her opfordrer jeg for eksempel altid folk til undgå tøj med grafisk print og tørklæder, og så jagter jeg ofte et bestemt udtryk på de billeder, som harmonerer med det budskab, som virksomheden gerne vil signalere.”
Bibi Berge oplever ofte, at erhvervskunderne er meget interesserede i de mere kreative projekter, som hun har været involveret i, selvom de måske alligevel vælger den konservative løsning.
”Jeg håber og tror på, at bogen om de 100 Bibier kan være med til at brande mig og skabe opmærksomhed omkring min måde at fotografere på over for kunderne i fremtiden,” siger Bibi Berge.
Hun gør sig ingen illusioner om, at bogen bliver en bestseller, men drømmer bare om, at se det finurlige billede på 100 kvinder og piger i 2010’erne på tryk en dag.
”Der er meget opmærksomhed omkring vores projekt, så jeg tror, at vi har ramt noget. Det fantastisk at opleve, hvor hurtigt kvinderne åbner op og fortæller deres meget personlige historier, få minutter efter, at vi har mødt dem for første gang. Jeg tror, at vi mangler oprigtige fællesskaber, og det er interessant at tænke på, hvor få fællesnævnere, der egentlig skal til, for at etablere sådan en fællesskab. Her har vi jo kun navnet tilfælles,” siger Bibi Berge.
Er der ikke andre fællestræk ved de Bibi’er, som I har mødt indtil nu?
”Jo, det virker som om, at der er et stort omsorgsgen hos dem, og så arbejder mange af dem i kreative erhverv, men det billede kan selvfølgelig nå at ændre sig.”
I begyndelsen drømte de to Bibi’er om at finde 100 Bibier i alderen 1–100 år — én fra hver ¨årgang, men Bibierne er skævt fordelt på årgangene med en overvægt af kvinder fra 1970’erne, så nu forsøger de blot, at få så bred en fordeling som muligt.
”Mange fortæller, at de opkaldt efter den svenske skuespillerinde Bibi Andersson. I begyndelsen havde vi en drøm om at lave et eksklusivt interview med hende, men så fandt vi ud af, at hun slet ikke hed Bibi i virkeligheden. Det er et kunstnernavn.