Hun vil skabe verdens frieste arbejdsplads
For to år siden fandt Elsemarie Østergaard en natursvamp via et blogindlæg på nettet, der kurerede hendes nyfødte datters problemer med tør hud i løbet af få uger.
I dag er hun den lykkelige ejer af en hudpleje-virksomhed med fire fuldtidsansatte sælgere.
Det er gået stærkt, siden hun fik lov til at forhandle de engelsk producerede natursvampe, som er omdrejningspunktet for virksomheden Incosmetics.
”Jeg havde ikke regnet med, at det ville gå så så stærkt. Jeg vidste bare, at jeg kunne sælge de svampe, når de havde sådan en effekt på min datter,” siger Elsemarie Østergaard.
Da hun efter få måneder havde så travlt, at hun kunne ansætte sin første medarbejder, var hun ikke i tvivl om, hvilken type leder hun ville være.
”Mine medarbejdere har fra begyndelsen selv defineret deres personlige mål ud fra det, de brænder for og bedst kan lide at beskæftige sig med. Jeg vil have, at de skal føle sig som mini-iværksættere og have den samme fornemmelse for deres arbejdsliv, som jeg har,” siger hun.
Elsemarie Østergaard har en ambition om at skabe verdens frieste arbejdsplads drevet af passion, ejerskab og selvudvikling frem for rutiner, ordrer og ensidig fokus på profit. Derfor har hun brugt mange timer på at lytte til, hvad hendes medarbejdere opfatter som den perfekte arbejdsplads.
”Èn af de ting, der går igen hele tiden er, at de ikke vil have faste rutiner og mødetider. De vil ikke være 8–16 mennesker. Det kan jeg godt forstå, for det vil jeg heller ikke. Her i huset kan man komme og gå og planlægge sine salgsmøder præcis, som man har lyst til. Jeg vil skabe verdens frieste arbejdsplads,” erklærer Elsemarie Østergaard.
Det lyder ambitiøst. Kan du godt styre det, når dine medarbejdere har så frie rammer?
”Ja, vi når vores mål hver eneste måned, selvom jeg hverken bruger pisk eller trusselsmails eller holder øje med, hvor mange timer de arbejder.”
Hun sørger altid for, at medarbejderne ved præcis, hvad der bliver forventet af dem.
”Hvis du ikke ved, hvor meget du skal sælge, ved du ikke, hvornår du har nået dit mål, og så ved du aldrig, hvornår du er en succes. Det er demotiverende. Derfor har vi fokus på tal, men vi dvæler ikke ved de fejl, vi begår hen af vejen. Jeg tror på, at ros og anerkendelse er vejen frem. Desuden opfordrer jeg altid mine ansatte til at tænke mere på, hvad de bedst kan lide at sælge og hvilke kunder, de har det bedst sammen med fremfor det, der er flest penge i. Hvis man har det godt med det, man laver og tror på produktet, så skal det nok gå. Til gengæld kan vi ikke sælge et produkt, som vi i virkeligheden ikke tror på selv. Vores kropssprog vil afsløre os med det samme. Sådan er det bare,” siger Elsemarie Østergaard.