
Jeg sad lige og skrev på min mission, da Hildebrandt blandede sig
På det seneste har jeg talt med mange kvinder, som enten er dødtrætte af deres arbejde, eller dybt taknemmelige for, at de samlede mod til sig og blev selvstændige. Fælles for dem alle er et brændende ønske om at få lov til at beskæftige sig med ting, der giver mening.
Jeg har det på samme måde.
Dag for dag sporer jeg mig, takket være jeres input, opfordringer om ikke at give op og min egen gode mavefornemmelse mere og mere ind på, hvad Verdenskvinde.dk præcist skal bidrage til verden med.
I dag var jeg klar til at skrive min mission. Det tog mig ikke mange minutter, og den lyder sådan her:
Missionen med Verdenskvinde.dk er at samle kvinder på tværs af alder, geografi, arbejdsområde og overbevisning med ét fælles mål. Jeg vil skabe et forum, hvor vi kan inspirere og hjælpe hinanden med at skabe et arbejdsliv og en hverdag, som giver mening for os selv . Vi skal inspirere hinanden til at tage ansvar for vores eget liv og erstatte stress, brok, et utilfredsstillende arbejdsliv, overforbrug og dårlige mavefornemmelser med glæde, ro og fokus på de ting, der virkelig giver værdi. Sådan skaber vi morgendagens verdenskvinder i morgendagens Verden.
Tak skal du have. Det er store ord.
I det øjeblik, jeg trykkede på gem, tikkede der en facebook-opdatering med reference til ledelses-guruen Steen Hildebrandts nye bog ind.
Her får virksomheder med ensidig fokus på profit en spand koldt vand i hovedet.
Tak skal du have, Hildebrandt.
Jeg blev så glad, da jeg læste hans testamente, at jeg bliver nødt til at dele det med jer her på bloggen:
“Alt er udvortes. Men hvor taler du om følelser? Hvor taler du om meningen med livet? Taler vi om det i folkeskolen eller på universiteterne? Svaret er nej. Vi har ikke et sprog for det. Det er ikke legitimt at sige: ’Den beslutning er ikke i overensstemmelse med meningen med mit liv. Jeg kan ikke stå inde for det, så nu trækker jeg mig ud, eller arbejder for andre beslutninger og en anden strategi. Du vil være en død mand. Konsekvensen er virksomheds-ledere, der kun evner at træffe kortsigtede beslutninger i jagten på profit. De skærer ned, fyrer, slanker produktionen og skaber kortsigtet produktivitet. De redder sig igennem i en kort periode, men de risikerer også at dø af det. Langsomt visner virksomhedens relationer. På et tidspunkt bliver virksomheden forladt af dem, der faktisk var hele grunden til, at de kunne drive en forretning, for eksempel forbrugerne, køberne og medarbejderne. Om blot 10 år vil bæredygtighed ikke længere være nice to have, men need to have for danske virksomheder. Det vil styre investorerne, de bedste ansatte og ikke mindst kundernes valg. Den enkelte virksomheds profitmaksimering er ikke bare uholdbar for kloden, når den sker uden tanke for omverdenen. Den svækker også virksomhedens overlevelses-evne i en turbulent verden,” skriver han.
Jeg håber og tror på, at han har ret, og er jeg SÅ klar til alt det nye. Hvad med dig?