Hvis økonomien er din drivkraft, så lad være
I går drak jeg kaffe med Gitte og Peter Dalsgaard, som har lavet en “helt umulig” forretningsplan for deres virksomhed.
Den handler hverken om, hvor meget EventSupport skal vækste i kroner og øre eller ansatte i fremtiden. Til gengæld er overskrifterne i planen, at de kun vil arbejde med mennesker, som de kan lide og at det skal være sjovt at gå på arbejde. Hver dag.
Det kan jeg godt lide.
Jeg har selv været ansat i en virksomhed med massiv og ensidig fokus på indtjening og effektivitet. I begyndelsen følte jeg mig forkert, fordi jeg ikke kunne omsætte chefens ugentlige rapporter om, hvor meget vi var foran eller bagud på budget til en form for motivation i arbejdet. Senere fik jeg ondt i maven og blev i dårligt humør. Tilsidst måtte jeg se i øjnene, at jeg ikke orkede at høre mere om plusser, minusser, besparelser og effektiviseringer. Jeg ville hellere tale og høre om, hvordan jeg kunne få tid til skrive flere historier, som giver mening for mig selv og mine læsere.
Nu tænker skeptikerne nok, at mit liv som selvstændig bliver kort, fordi jeg ikke har fattet, at en virksomheds fremmeste formål er at tjene penge, men før I kommer for godt i gang, så vil jeg lige fortælle resten af historien om Eventsupport, som lever i bedste velgående efter 7 år i en branche med hård konkurrence og store sæsonmæssige udsving.
Da Gitte Røn Dalsgaard efter 27 år i rejsebranchen og en længerevarende stress-sygemelding kom i jobtræning i sin mands virksomhed, havde den eksisteret i tre år med en forretningsplan på to linjer. Bankrådgiveren ville gerne se en “rigtig” virksomhedsplan, så den gik Gitte Dalsgaard i gang med at lave. En af overskrifterne i planen er, at EventSupport kun vil arbejde sammen med mennesker, som de kan lide.
“Jamen. Man kan jo blive nødt til at arbejde med andre end dem, man kan lide en gang imellem, når man driver en forretning,” protesterede bankrådgiveren, da Gitte Røn Dalsgaard præsenterede hende for planen.
“Nej. Man kan da bare sige nej,” svarede Gitte Røn Dalsgaard.
“Men det går jo ud over indtjeningen.”
“Det lever vi med.”
Selvom der ikke er råd til to udlandsrejser om året og børnene ikke har alt i elektronisk udstyr, så kunne de to eventmagere fra Ry aldrig drømme om at gå på kompromis med de værdier, som virksomheden er bygget op omkring for at tjene flere penge. De har heller ikke travlt med at ansætte flere fuldtidsansatte og har ingen ambitioner om at blive en af de gazellevirksomheder, som de synes, at der er for ensidig fokus på i iværksætter-debatten. De benytter sig af freelancere, når der skal bruges julemænd, rollespillere og undervisere til deres teambuilding forløb.
“Vi har prøvet at være flere ansatte, men hver gang, vi ansætter en mere, er der en masse administrative opgaver forbundet med det, og så er der mindre tid til alt det sjove,” siger Gitte Dalsgaard.
Hun havde det så dårligt, at hun ikke var i stand til at tage telefonen, da hun kom i jobtræning i EventSupport. I dag arbejder hun ligesom sin mand 50–60 timer om ugen i den lille virksomhed.
“Jeg var tit irriteret på Peter før i tiden, fordi jeg ikke kunne forstå, at han kunne gå så meget op i den virksomhed. En gang tog han telefonen midt under en barnedåb, fordi nogen ville booke ham som julemand. Jeg tænkte; Det gør du bare ikke. I dag forstår jeg, hvad det betyder, at have et arbejde som giver så meget mening,” siger Gitte Røn Dalsgaard.
“Det der giver værdi, er det, som du ikke kan sætte en værdi på. Hvis du spørger mig, så kan succes ikke gøres op i kroner og ører. Mit bedste råd til folk, der overvejer at starte en selvstændig virksomhed er; Hvis økonomien er din drivkraft, så lad være. Du skal have passionen med dig, for det er tuff times at banke en virksomhed op, men hvis det er sjovt og det giver mening, så skal det nok gå,” siger Peter Dalsgaard.
Jeg har jo allerede afsløret, at jeg er håbløst naiv, så jeg kørte fra Ry fuld af fortrøstning, Hvis det kan lade sig gøre for Gitte og Peter, må der også være håb for sådan en som mig. Har du gode eller dårlige erfaringer med at at drive en forretning baseret på passion fremfor penge, så del dem endelig her på Verdenskvinde.dk.